Sådan bruges bogen



Hvert af de otte kapitler indledes med forslag til aktiviteter, som I kan tale om og være sammen om. Der er også plads til, at I sammen kan skrive nogle kommentarer om emnet og indsætte et eget billede og på den måde beskrive dele af din lytters livshistorie. I Tekstfortegnelsen bagest i bogen findes alle teksterne angivet med sværhedsgrad fra * til ***, så det er lettere at vælge en passende tekst.

I kan vælge tekst og emne efter humør, indskydelse, interesser eller dagsform. Måske smutter koncentrationen, eller måske vækkes en erindring om noget, som din lytter har læst for længe siden, og I får en god snak sammen. Hvert kapitel afsluttes med ideer til sange, som kan findes på internettet.

Når I har læst en tekst, hørt en sang, lavet en aktivitet eller kigget på billeder, kan du spørge: ”Hvad får det her dig til at tænke på?” Undgå at stille spørgsmål, der kan besvares med ja eller nej, da det kan stoppe for snakken. Undgå også spørgsmål som ”Kan du huske …?”, da det nogle gange er svært netop at huske for en person med demens. Billederne kan I beskrive i fællesskab, så I hjælpes ad med at sætte ord på.

Det er godt at give tid i samværet omkring de forskellige aktiviteter og se, om de vækker minder. Vær opmærksom på, hvor meget din lytter er i stand til netop i dag, hold nogle pauser, eller hold helt op med at læse. Sangtekster kan enten synges eller læses op som en fortælling.

Sådan forberedes et godt samvær

  • Find et stille, hyggeligt sted, hvor I ikke bliver forstyrret af andre eller af larm.
  • Sørg for god læsebelysning, nogle behagelige stole og måske lidt at drikke.
  • Læs tydeligt og med indlevelse – og ikke for hurtigt.
  • Hold pauser, så din lytter kan følge med, og spring eventuelt vanskelige dele over.
  • Hold øje med, om din lytter reagerer eller vil sige noget.
  • Giv god tid til at finde ord og skabe fortælling. Hjælp eventuelt med ord.
  • Husk at det vigtigste er kvaliteten af oplevelsen.